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SADAR + VUGA


Biographie

Jurij Sadar est diplômé de la Faculté d’architecture de Ljubljana (1987) et a travaillé comme architecte indépendant jusqu'en 1993. Sa carrière d’enseignant dans les facultés et les écoles d’architecture, avec des conférences et des symposiums internationaux (Tokyo, Melbourne, Beijing, Los Angeles, Munich), est longue.
Après avoir obtenu son diplôme d’architecture à Ljubljana, Boštjan Vuga étudie à la AA School of Architecture de Londres. Professeur associé d’architecture à la Faculté d’architecture de Ljubljana, il a lui aussi enseigné dans de nombreuses académies, dont le Berlage Institute de Rotterdam, l’IAAC de Barcelone, la TU Berlin, la Technischen Universitat Graz, l’École Polytechnique de Milan, l’École d’Architecture Confluence de Lyon.
 
Fortement convaincus du rôle social de l’architecture, Sadar et Vuga fondent en 1996 à Ljubljana l’atelier d’architecture qui porte leur nom.
Dans le climat de renouveau qui a suivi l’indépendance de la Slovénie (1991), cette approche de responsabilité, où l’architecture et l’urbanisme sont fortement liés, les a poussés à créer des bâtiments publics importants, la plupart pour leur ville, toujours axés sur le bien-être et la qualité. Il s’agit notamment du siège de la Chambre de Commerce et d’Industrie (1999), de la zone centrale de la Galerie Nationale de Ljubljana (2001), du complexe sportif et du stade Stozice (2010, projet et concours 1997), du Centre de contrôle du trafic aérien à Brnik (2013), de la rénovation du hall central de la Banque de Slovénie (2016).

Importants aussi les projets pour des complexes résidentiels, tels que les appartements Gradaska à Ljubljana. Outre la planification urbaine et l’amélioration du contexte paysager, l’atelier SADAR+VUGA s’est également concentré ces dernières années sur les interventions sur structures existantes pour en améliorer la fonctionnalité en misant sur l’interactivité.
En renonçant ouvertement à un langage stylistique préétabli et homogène, leur production « peut être définie comme intentionnellement imparfaite et incommode, robuste et ambiguë, intentionnellement incohérente et contradictoire, où un seul projet architectural peut être considéré à la fois comme monumental et informel ».

Sports Park Stožice (2010) est un projet hybride sur 182 mille mètres carrés, né de partenariats publics et privés avec un concours que SADAR+VUGA ont remporté en 1997. Il s’agit d'un stade de 16 mille places pour les spectateurs, conçu pour un usage mixte football et athlétisme, avec une salle de sport polyvalente et couverte (12 mille) et un grand centre commercial, couvert par le paysage artificiel du parc de loisirs. Cette multifonctionnalité va donc au-delà de l’aspect purement sportif et fait du Sports Park Stožice l’un des principaux centres de la vie urbaine de Ljubljana, attirant des utilisateurs d’intérêts et plusieurs générations aussi bien durant la journée que le soir.

Le Centre Culturel des technologies spatiales européennes (KSEVT) à Vitanje (2012, construit avec d’autres ateliers tels que Bevk Perović arhitekti, OFIS Architects, Dekleva Gregoric architects) est un bâtiment caractérisé par une série d’anneaux qui, les uns sur les autres, créent une structure en rampe continue. Le design intègre deux bâtiments en un seul : un centre local avec une salle circulaire polyvalente, une bibliothèque locale et le musée des technologies spatiales avec ses espaces d’exposition et de recherche. Comme dans d’autres projets de SADAR+VUGA, il s’agit d’une intervention qui intègre et élargit les activités culturelles et sociales d’une structure antérieure (l’ancien centre communautaire de Vitanje, la ville slovène qui fut la maison familiale d’Herman Potocnik Noordung, un pionnier dans les missiles et la navigation spatiale).

La rénovation du hall central de la Banque de Slovénie (2016), un bâtiment des années 1920, a été conçue par les architectes lors d'un atelier d'étudiants à la faculté d'architecture de Ljubljana. Avant la rénovation, le hall ressemblait à une salle de banque classique monofonctionnelle, ouverte au public et équipée de caisses et d’une salle de courrier. Malgré son excellent emplacement central et ses grandes dimensions, le hall n’était toujours pas en mesure d’accueillir des événements. Grâce à une nouvelle gestion de l’espace, la rénovation complexe a fait du hall un environnement de travail plus fonctionnel et interactif (semblable à un salon), en mesure d’accueillir également des événements officiels. En même temps, les architectes ont voulu créer un espace fortement identitaire à la fois pour les employés et pour la banque. Une rénovation caractérisée par des repositionnements, des murs et par l’utilisation de matériaux chauds et doux (comme les tissus et le bois) et de couleurs bleu, vert et or combinés à des meubles neutres aux tonalités foncées, opaques et réfléchissants. La caractéristique principale du hall, cependant, est le lustre imposant situé au centre, un élément déterminant pour créer une atmosphère solennelle adaptée aux événements programmés. Avec sa forme circulaire et la matérialité argent et or, le lustre symbolise une « pièce de monnaie lévitante, en treillis d’aluminium, recouverte d’étain satiné en deux teintes, suspendue par des câbles en acier et montée dans les murs ».

Le récent complexe touristique Urania (2017), situé près de la promenade d’une oasis méditerranéenne et du centre touristique Baška Voda, exploite les caractéristiques uniques d’un emplacement naturel entre la mer Adriatique au sud et la montagne Biokovo au nord. L’idée principale du projet consiste d’une part à préserver autant de pins que possible, afin que les futurs hôtes puissent profiter de l’ombre naturelle de la pinède. D’autre part, l’orientation du complexe touristique vers la mer est dominante : chaque unité résidentielle bénéficie ainsi d’une vue unique sur la montagne Biokovo et la pinède. Importants également les grands espaces extérieurs, disposés en une série de « micro-environnements » que l’on peut découvrir au cours de la promenade le long du complexe : l’ombre de la forêt méditerranéenne, la mer lumineuse et la cascade, le solarium avec vue panoramique, la piscine et le foot bar spectaculaire sur la promenade.
 
SADAR+ VUGA ouvrages et projets célèbres
 
- Complesso turistico Urania, Baška Voda (Croazia), 2017
- Ristrutturazione della hall centrale della Banca di Slovenia, Lubiana (Slovenia), 2016
- Centro di controllo del traffico aereo, Brnik (Slovenia), 2013
- Stadio e complesso polisportivo Stozice, Lubiana (Slovenia), 2010
- Villa Beli Križ, Portorož (Slovenia), 2009
- Appartamenti Gradaska, Lubiana (Slovenia), 2007
- Casa D, Velenje, (Slovenia), 2006
- Giardino panoramico della Camera di Commercio e Industria, Lubiana (Slovenia), 2005
- Area centrale della National Gallery, Lubiana (Slovenia), 2001
- Mercator Shopping Centre, Nova Gorica (Slovenia), 2001
- Camera di Commercio e Industria della Slovenia, Lubiana (Slovenia), 1999
 
Site officiel
 
www.sadarvuga.com

Interview

The project for the Football Stadium and Multipurpose Sports Hall Stozice in Lubjana, Slovenia, has recently been completed, after a long period of 10 years. Could you please tell us how it all started?

Bostjan Vuga:
“In 1997, there was as an international urban and architectural competition announced for the University Sports Hall and the Sports Park in Ljubljana. The proposal included the positioning of a mixed use athletic-football stadium, an indoor multipurpose athletic arena and a recreational park on the site of an existing quarry pit. The competition was organized by the consortium founded by the Ministry of Education of the Republic of Slovenia and the City of Ljubljana. We set up an international team comprised of offices from London and Ljubljana. From London we worked with a sport consulting architecture office, KSS, and a structural and environmental engineer, Atelier One. From Ljubljana we collaborated with a landscape architect, AKKA, traffic consultants and other architectural offices. We conducted an intense work session lasting 7 weeks, and won the competition. After an exhibition of all the competition projects was held, some more or less unsuccessful efforts were made to continue with the project development. It became clear that there would need to be a strong ambition by our client, the city of Ljubljana to move the project ahead, something that was lacking at that moment. The result: the project had literally hibernated for 10 years.”


What were the reasons behind this “hibernation” of the project?

Bostjan Vuga:
“The Sports park project is a big project, especially in the frame of Ljubljana, a middle-sized European city. For its development and implementation, the will and ambitions of the city government was needed, this happened in 2006, when the current city mayor was elected. The Sports Park with the Multipurpose Sports Hall and the Football Stadium was the main project he promised to deliver (to build) by the end of his 4 years of mayorship. The mayor fulfilled his promise to the city and was reelected last October. In a way, it has become his project and everyone’s project, from design team to contractors, all working more or less enthusiastically towards realizing this project. Before our current mayor, the city government was simply lacking the energy to put the project forward, in a way this adds to the project a political connotation.”


The design process for Sports Park was quite lengthy. How did your design change over time? What adjustments to the original idea were necessary?

Bostjan Vuga:
“We basically designed three different projects: a competition one, a masterplan project with a competition sports hall and a football stadium with a large shopping centre and a public park on its roof. The third one is a realized version with a sunken stadium and a basketball arena. If one follows changes done in the three versions, one can see continuity in the main architectural and urban concepts: very compact volumes, their sectional vertical development, and big open unbuilt areas; these were three starting points we followed from initial design to a final implementation. We derived these concepts from a precise, thorough reading of the neighboring context. Very different formal solutions were the resultant of a constant change of the project brief and its requirements. I would say, at the end, that the project was a great experience for us. Not only that we had to be able to design and build it in a very short time (17 months from a design start to the opening), but we had to be extremely disciplined not to abandon our initial concepts and reactions while trying to fulfill an ever changing brief, during project management and at the construction site works. A very good exercise!”

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Could you briefly describe the key features of the design of the stadium and of the sports hall?

Bostjan Vuga:
“The stadium is a concrete structure with a large massive steel roof. As it is less important and smaller than the Multipurpose Hall, we decided to lower it into the slab of the sports park, making the stadium almost an interior space project. We wanted the roof to feel heavy and massive, with almost abstract white greed , since this increases the impression the stadium leaves on the visitor redirecting his focus to activities on the field. A national stadium dedicated for large scale events, has the character of public space. From the outside of the area it appears as a crater in the level of the Park, but when seen from close by, the stadium reveals itself as an open building, whose main feature is the heavy partial roof in a 4x4m grid and the pixelated pattern of the visitors' tribunes. On the west side of the stadium there are the VIP stalls and the media rooms. The building continues into the underground buildings with the necessary amenities for the players and their support teams.
The Multipurpose Hall, on the other hand, is by all standards a large arena, so we put it on top of the sports park slab, to make it the iconic image of the whole assembly. It is located on the north-western corner of the area and it overlooks the whole park area with the arched ‘eyes’ of its undulated, scalloped façade. The arena is not entirely enclosed container but it opens to the park and to the city through the openings of the ground floor and the windows on the first and second floors. It is a compact, symmetrically organised building with a domed roof that feels light and airy. The steel structural elements of the roof appear as a fine lace fabric that effortlessly supports its big dimensions. The oval shape of the building ensures maximum compactness of the interior space and allows the spectators to come as close to the action on the court as possible.”

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How do you think this project will affect Ljubljana?

Bostjan Vuga:
“The Sports park Sto�ice is a grand project for the city of Ljubljana. Due to its size, unique positioning between the outer border of the city and inside the city highway ring, and its programming as a hybrid character of sports, shopping and leisure, the project has a power to become a catalyst and a generator of a new type of urbanity in the city. The arena and the stadium have a national significance, both being the largest sports facilities in Slovenia. Lastly, the project is a very sustainable one. Its sustainability is not only from the fact that the project regenerates an unused quarry pit in the frame of the city, but it also tends to revitalize it with ongoing activities 20 hours per day, 7 days per week.”

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What projects is SADAR + VUGA working on at this moment? Could you please tell us a bit about your current activity?

Bostjan Vuga:
"Sport hall Portoval, Novo mesto is another project we are currently working on. The 5.000 seat arena will be build till mid of 2013 when Slovenia will host EuroBasket Championship. The arena is as a modern multi-purpose facility providing maximum experiences of sport and cultural events. Organised in three levels it works in synergy with the existing stadium.
MAKS, Cultural center is being built in Maribor right now. It is the central space for events linked to the program for Maribor 2012 – European Capital of Culture. As a new cultural center it is home to a multipurpose theatre hall and city art gallery. The MAKS building is situated on the right -and so-called wrong- bank of Drava River in Maribor, on the site of a former textile and weaving factory. The City of Maribor commissioned us to come up with a proposal for a center for contemporary art with two theater halls; as the project developed, one of the halls was replaced by a space for the Art Gallery of Maribor (UGM). Adjacent to the building are still plenty of unused post-industrial spaces. We integrated the building into its post-industrial surroundings by using basic, rough materials (such as weathered Corten steel) and coarse details. Since the building is scheduled to open in a year, we also took the short construction time into account when conceptualizing the design and details.
Hotel Krojaska in Ljubljana is another project: The Objective is to convert two existing residential and mixed use buildings in the center of Ljubljana on Krojaška street into a "design/boutique" hotel. The buildings are in the historical part of Ljubljana, on the bank of the Ljubljanica river and as such, the general outlook has been protected. The project is an example how to respect the surrounding historical architecture but at the same time bring something new and fresh to the city."

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